Bemiddeling in meningsverschillen en conflicten

Hoe blijf je in gesprek als je het niet met elkaar eens wordt?

OR-Bemiddeling

Soms ben je het niet met elkaar eens

Als OR krijg je af en toe lastige vraagstukken te behandelen. Je praat met elkaar over hoe het verder moet, maar soms word je het niet eens. Het kan zijn dat je het onderling niet eens wordt. Maar het kan ook zijn dat je het met de bestuurder niet eens wordt. Zo’n meningsverschil kan over de procedure gaan, maar dit kan ook over de inhoud gaan. Je wilt elkaar liever niet ‘in de haren vliegen’ en dus zoek je naar een acceptabele oplossing. Het kan dan handig zijn dat je een professionele begeleider of bemiddelaar bij deze kwestie betrekt. De adviseurs van Mens en Onderneming hebben een ruime ervaring op dit gebied en komen in gesprek met betrokkenen bijna altijd wel tot een oplossing.

Meningsverschillen in soorten en maten…

Voorbeelden: 

  • De OR wordt het onderling niet eens over de te hanteren procedures.
  • De OR wordt het onderling niet eens over de inhoud van een te nemen besluit.
  • De OR en de bestuurder zijn het niet eens over de te hanteren procedures.
  • De OR en de bestuurder kunnen het niet eens worden over de inhoud van een verandering.
  • De OR en de bestuurder kunnen het niet eens worden over de te maken afspraken.
  • De OR en de bestuurder zijn het niet eens over de uitleg of toepassing van wettelijke bepalingen

Praktijkvoorbeeld/casus

Een OR en bestuurder van een organisatie in de zorg hadden een conflict over de rol van de ondernemingsraad bij veranderingen. De medezeggenschap was stilgevallen, want er werd over en weer niet meer met elkaar gepraat. Er werden alleen documenten naar elkaar verzonden waarmee de bestuurder niet langer voldeed aan de wettelijke verplichtingen. De ondernemingsraad was bij elk voorstel ‘tegen’. Kortom een vervelende situatie waar ook de medewerkers de dupe van werden.

Lees het hele verhaal ›

Meningsverschillen en oplossingen

Meningsverschillen kennen altijd wel een oplossing 

Als OR wil je ‘ook na vandaag’ – binnen de OR en met de bestuurder – verder kunnen. Je komt elkaar steeds weer tegen en je moet dan zo goed mogelijk zaken met elkaar doen. Een meningsverschil of een conflict kan de kwaliteit van je werk hinderlijk in de weg staan. Je wilt voorkomen dat een meningsverschil overgaat in een conflict dat verder escaleert. Je hebt je als betrokkenen al ‘blindgestaard’ op eventuele oplossingen en diverse emoties spelen daarbij een rol. Aandragen van oplossingen door een deskundige buitenstaander kan verhelderend en productief werken. Samen zoeken naar werkbare en bestendige oplossingen is bovendien ook altijd een leerproces. 

Een verantwoorde bemiddeling 

Na een eerste contact tussen OR en adviseur/bemiddelaar ligt er binnen een week – of als dat nodig is nog eerder – een concreet plan van aanpak. Helemaal op maat gemaakt en toegesneden op de voorliggende problematiek. Adviseur/bemiddelaars van Mens en Onderneming zijn altijd al vele jaren als organisatieadviseur werkzaam. In die rol worden zij regelmatig met meningsverschillen en conflicten geconfronteerd. En natuurlijk spelen daarbij vrijwel altijd de nodige emoties van betrokkenen een rol. De adviseur/bemiddelaars kennen natuurlijk de theorie, maar belangrijk is dat zij ook heel goed weten hoe je in de praktijk werkbare – en voor betrokkenen acceptabele – oplossingen kunt vinden. Ook na de bemiddeling is Mens en Onderneming een belangrijke partner voor de OR-leden. Bij vragen is er vaak nog dezelfde dag contact: per e-mail, per telefoon, op locatie of via video-gesprekken.

Een op de praktijk afgestemde bemiddeling met concrete afspraken

Mens en Onderneming biedt adequate bemiddeling met duidelijke afspraken:  

  • Het plan van aanpak is toegesneden op de kenmerken van de eigen situatie: Zo weet je binnen korte tijd wat je gaat doen en wat je mag verwachten.
  • Doelstellingen zijn herkenbaar en de werkwijze staat duidelijk in het plan van aanpak: Zo weet je waar je aan gaat werken en hoe dat gaat gebeuren.
  • Werken aan de inhoud en aan de onderlinge relatie staan centraal: Om tot oplossingen te komen kan het één niet zonder het ander.
  • Adviseur/bemiddelaars zijn ervaren en kennen praktische oplossingsrichtingen: Zo ontstaan gedegen oplossingen, die ook bestendig zijn voor de verdere toekomst.
  • Mens en Onderneming is ook na de training partner van de OR: Vragen zijn altijd welkom en er is daarna steeds binnen een dag contact.

dit zeggen anderen

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Name Goes Here

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Name Goes Here

contact

Meer weten over bemiddeling voor de OR?

Neem gerust contact op.